onsdag den 31. august 2011

Tærte, ftw!

Hej!
Jeps, så har jeg været i køkkenet igen, og denne gang kom der en fantastisk tærte ud af det!
Jeg havde været til idrætsdag i øsende regnevejr hele dagen, så da jeg kom hjem, ville jeg lige forkæle mig selv - og min familie selvfølgelig - med en lækker bær-tærte. Og jeg kan godt sige jer, at den var et rent hit!
Oh my god. Amazing. <3
Desværre havde jeg ikke mulighed for at bruge friske bær, da jeg ikke kunne finde nogle. Jeg havde så til gengæld lige 6 poser frosne bær i fryseren, som jeg så brugte, og det kom da til at smage helt OK, selvom friske bær nok havde gjort lidt mere for smagen, men pyt.

Dej:
- Ca. 250 g mel (Muligvis lidt mindre, da mit æg var ret så stort)
- 50 g flormelis
- 100 g usaltet smør
- 1 æg

Creme:
- 2 dl piskefløde
- ½ dl creme-fraiche
- Korn af 1 vaniljestang
- 2 spsk. flormelis

Pynt:
- 500 g bær (Fx. Jordbær, brombær, hindbær, blåbær, osv.) 

Den ser lidt ødelagt ud, men godt det smagte den. <3
Tærte-bund - Sådan gør du:
- Bland mel og flormelis sammen og smuldr så smørret i
- Saml massen med ægget og læg dejen i køl i ca. 1 time.
- Efter 1 time, tændes ovnen på 180°
- Rul dejen ud mellem to stykker bagepapir til den er ca. 3-4 mm tyk
- Fordel dejen i en smurt form, og bag den i 10-12 min.
- Lad bunden køle af før cremen påføres

Creme - Sådan gør du:
- Pisk fløde, vaniljekorn, creme-fraiche og flormelis til skum, og smør det ud over tærtebunden.

Pynt til sidst tærten med bærrene.
NB: Jeg synes selv, at tærten smager bedst kold, så put den evt, i køleskabet ca. 1-2 timer før servering.

Håber I nyder den, mindst lige så meget som jeg selv! Fortsat god dag!
Oh, btw! Det er lidt vildt for mig, at der faktisk er folk, der læser alt det her... Så, mange tak! Bliv endelig ved med det, ;-)

 - Emma Tahirovic


Ingen kommentarer:

Send en kommentar