lørdag den 21. januar 2012

Lidt sej er man vel altid .. ;-)

Hey!
Ja, jeg har haft pænt travlt - Igen, igen, igen. Jeg ved det, jeg skal til at tage mig sammen. Problemet er bare, at jeg har været så forfærdeligt træt for tiden, og det kan virkelig mærkes. Mh, men pointen er nu, at jeg gerne vil vise en kage, som jeg lavede til min fætters 18-års fødselsdag. Han er fan af fodboldholdet Manchester United, så selvfølgelig skulle kagen have noget med det at gøre. Vi holdt fest for ham d. 7. januar, så det er ved at være et godt stykke tid siden, men igen. Jeg har haft travlt, thihi.
Jeg synes selv, at kagen blev rigtig fed, og min fætter blev også glad for den.
Selve kagen er en chokoladekage med chokoladefrosting, hvorefter jeg så bare har pyntet den med fondant, så den kom til at ligne en fodboldbane. Logoet er også lavet af fondant, og guuuuuud hvor tog det dog lang tid! Alle bogstaver og tal er dog skrevet med helt almindelig glasur.
Jeg lavede selve kagen dagen inden festen, og så på selve dagen dekorerede jeg den, men I kan sagtens også bare lave det hele på én gang. Jeg har købt fondanten, hvorefter jeg så selv har farvet det. Det samme har jeg gjort med icing'en. Målene og spillerene er af plastik.


Vær lige opmærksom på, at jeg har fordoblet portionen til én bunde, da jeg skulle bruge nogle pænt tykke bunde. Så i princippet har jeg ganget portionen med 4. 


Chokolade-Sponge-Cake:
- 15 ml citronsaft
- 250 ml mælk
- 2 store æg
- 100 g. usaltet smør, stuetemperatur
- 300 g. mel
- 2½ tsk. bagepulver
- 1 tsk. natron
- 100 g. chokolade, gerne omkring de. 70%




Chokolade-Sponge-Cake - Sådan gør du:
- Start med at blande citronsaften og mælken og lad det stå i ca. 20 min.
- Æg og sukker piskes luftigt, hvorefter smørret piskes i.
- Mel, bagepulver og natron blandes sammen og sis ned i blandingen.
- Tilføj derefter mælken og pisk.
- Smelt chokoladen over et vandbad og pisk til det hele er godt blandet sammen.
- Kom dejen ned i en form efter eget valg, husk bagepapir.
- Bag kagen i midten af ovnen ved 170 grader (forvarmet) i ca. 40 min. (I den originale opskrift stod der, at kagen skulle bages i 1½ time, men min var nu altså færdig efter 40 min...)


Opskrift på chokoladefrosting kan findes inde under "Basic frosting". Jeg tilføjede dog lidt Daim, så det gav lidt knas. 
Kagen skal være helt kølet af, før frostingen smøres mellem bundene. 
Jeg smurte et tyndt lag frosting ud over kagen, da det fungerer fint som en slags "lim" til fondanten. Derefter tog jeg noget grønt konditorfarve og farvede icing'en og sprøjtede det i kanten af kagen, hvorefter jeg dryssede lidt Daim udover. (billede)



Mh, det var vidst det. Kagen smagte rigtig godt, i hvert fald. Hvis I har nogle spørgsmål er I mere end velkomne til at sende mig en mail. :-)


Knus Emma! 



2 kommentarer:

  1. Wouw, hvor er den flot!

    Kig forbi : luanahg.blogspot.com

    SvarSlet
  2. Super fin blog, håber du vil tage et kig på min...Det ville betyde meget:-)
    venlig hilsen Astrid

    www.astridingemann.blogspot.com

    SvarSlet