tirsdag den 8. maj 2012

Cheesecake med blåbær!

Hey folkens!
I anledningen af den forlængede weekend i sidste uge, besluttede jeg at fejre det med en cheesecake! Jeg har længe ville prøve at lave denne kage, da jeg simpelthen elsker den! Klart en af mine yndlings! :-)
Jeg lavede en helt almindelig cheesecake med et lag blåbær syltetøj/marmelade/kompot, ja, kald det hvad I vil. :-)

Bund:
Det skal du bruge:
- 160 g digestives kiks
- 70 g smør
- 1 spsk sukker
- 1 form, ca. 20 cm i diameter med løs kant
- Smør til formen

Sådan gør du:
Sæt ovnen på 150 grader.
Smør formen.
Smuldre kiksene i en foodprocessor. tilsæt smeltet smør og sukker og kør det hurtigt sammen. fordel blandingen i formen og tryk ned i bunden med en ske for at få en jævn overflade.
bag den i midten af ovnen i 10-13 min. Lad bunden køle af i formen.


Blåbærsauce:
Det skal du bruge:
- 50 g sukker
- 4 spsk vand
- 250 g blåbær, det er okay med frosne
- 1-2 tsk Maizena stivelse

Sådan gør du:
Kom sukker i en gryden sammen med halvdelen af vandet (2 spsk) over lav varme, og rør til sukkeret er opløst. Skru op for varmen, tilsæt bærrene, læg låg på og lad det koge i et par minutter. Skru derefter ned for varmen så det småsimrer. Rør det resterende vand op med Maizenaen til det får en passende, tykflydende konsistens og bland det sammen med bærrene. Lad det køle helt af. Rør af og til i blandingen.



Fyld:
Det skal du bruge:
- 500 g flødeost (Jeg brugte Philadelphia)
-  80 g sukker
- Knivspids salt
- Korn af 1 vaniljestang
- Reven skal af 1 øko-citron
- 2 æg, str. S/M

Sådan gør du:
Rør flødeosten blød. Tilsæt derefter sukker, salt, vaniljekorn og citronskal. Bland æggene i et efter et, til massen er jævn. Hæld blandingen i formen og bag den nederst i ovnen i 35-45 min ved 150 grader.
Sluk for ovnen og åben lågen, men lad formen blive stående i yderligere 1 time.

Hæld derefter den kølige sovs over den afkølede kage og kom i køleskabet i mindst 8 timer. Kagen er bedst, hvis den kan få lov til at stå natten over. Så der opfordres til at lave kagen dagen før serveringen. :-)





Kagen er lækker! Jeg nød den i hvert fald, og det samme gjorde resten af min familie. :-)
- Emma Tahirovic




1 kommentar:

  1. Rigtig fin blog! :-)
    Det ville være dejligt hvis du ville kigge forbi -http://melisaogemina.blogspot.com/

    SvarSlet