fredag den 22. juni 2012

American Applepie

Hej Bloggen!
Jeg har på det seneste gået rundt med tanken om at lave en american applepie, og det gjorde jeg så for godt 10 dage siden. Jeg har haft lidt travlt med mine eksamener, så jeg har ikke haft tid til at poste et indlæg om det før nu.
Jeg ville ikke sige, at det er en helt traditionel applepie, da jeg ikke aner, hvordan man laver så en på helt traditionelt amerikansk vis, men her har I i hvert fald min udgave. Enjoy. :-)

Det skal du bruge:


Dej:
200 g koldt smør, usaltet
75 g flormelis
1 æg
4-5 dl mel
1 spsk vand

Fyld:
6 store æbler eller 10 små (Dette afhænger også af, hvor stor en form, man bruger)
100 g smør
2½ dl farinsukker
4 tsk stødt kanel
1 citron

+ Æg til at pensle med.


Fremgangsmåde:
Start med dejen. Bland med, flormelis og smør sammen til en nogenlunde sammenhængende masse. Tilsæt derefter æg og vand og ælt til dejen hænger helt sammen. Put lidt sølvpapir eller lignende over skålen og put det hele i køleskabet, mens æblerne skæres.

Skræl æblerne og skær dem derefter ud i ønsket form og størrelse. Jeg brugte sådan en smart skærer, som fik mine stykker til at se rigtig fine, lade og ensformede ud.

Smelt smør, sukker og kanel på en pande og bland æblestykkerne i. Skru ned for varmen og lad æblerne simre på panden, og vend dem med jævnt mellemrum.

Når æblerne er blevet bløde og helt dækket med sukker-blandingen, sættes panden til side og dejen findes frem. Smør den ønskede form, evt. en tærteform, med lidt smør og mel. Rul dejen ud, tag halvdelen, og dæk formen bund og sider. Prik huller i bunder med en gaffel. Hæld fyldet ned i formen (Hvis man har overskud og tid, kan man anrettet æblerne til en mønster). Tag resten af dejen og lav et "låg".  Pensel med æg.

Kagen bages i midten af ovnen på 180 grader i ca. 35 min.



Jeg var ikke helt så godt til at lavet "låget", men jeg fik dækket toppen, og det er det vigtigste. Kagen kan spises varm, men den smager også vildt godt lun OG kølig. :-)

- Emma Tahirovic

Ingen kommentarer:

Send en kommentar