torsdag den 7. juni 2012

Æble-kanelkage!

Hey bloggen!
Fra lørdag til tirsdag var mine forældre ude og rejse, så i anledningen af deres hjemkomst (+ Fars dag) bagte jeg en lækker æble-kanelkage. Kagen var luftig og svampet - Perfekt konsistens! Æblerne var dejligt søde, men samt lidt syrlige, hvilket komplimenterede kanelen fantastisk.

Du skal bruge:
2 æg
175 g sukker, plus ca 20 g ekstra til at drysse på kagen
Korn fra 1 vaniljestang
85 g saltet smør, stuetemperatur
75 ml mælk
125 g mel, plus lidt ekstra
1 tsk stødt kanel
2¼ tsk bagepulver
Saft fra ½ citron
2 små (Eller 1 stort) æble, gerne søde - Skrællede, og skåret i tynde skiver
Creme fraiche eller flødeskum til servering (Valgfrit)

Fremgangsmåde:
Sæt ovnen på 190 grader (celcius), og smør bageformens sider med smør. (Jeg brugte en rund springform, dækkede bunden med bagepapir, smurte siderne med smør og dryssede derefter lidt mel på siderne, da det giver en fin skorpe).

Skær æblet(erne) i tynde skiver og "mariner" dem i citronsaft. Lad dem stå.

Pisk æg, sukker og vaniljekorn sammen med en elektrisk håndmikser, til blandingen er luftig - Det vil tage ca. 5 min.

Smelt smørret med mælken på en pande, hvorefter dette hældes over ægge-blandingen, at imens der piskes.  Mel, bagepulver og kanel blandes sammen, hvorefter det sis i blandingen. Vend forsigtigt ingredienserne sammen med etv. en dejskraber.

Hæld dejen i den forberedte form. Bland æblerne med lidt mel, så de er dækkede til, og fordel derefter æblerne på toppen. Strø med lidt sukker, og bag derefter i ovnen i ca. 25 min. (Min bagte i 30 min, men dette skyldes, at min springform ikke lige er den bedste). Gå efter de 25 min, ellers kan man altid stikke en tandstik ned i midten af kagen, og hvis den kommer ud ren, er kagen færdig.

Strø lidt ekstra sukker over kagen, når den kommer ud af ovnen. Det giver den lidt ekstra "crunch". ;-)
Kagen kan spises varm, men også kølig.





Hver gang jeg laver en ny kage, siger jeg, at det er min yndlings - Sjovt nok siger jeg det også denne gang. Den her kage er fantastisk, uden tvivl!

- Emma Tahirovic


Ingen kommentarer:

Send en kommentar